Modul de functionare al sistemului de franare ABS
Un sistem de franare performant trebuie sa indeplineasca anumite conditii, pentru a fi cat mai sigur. Acesta trebuie sa respecte anumite deceleratii, sa aiba o frana progresiva, fara socuri si un efort minim de actionare. Pe langa aceste conditii, mai trebuie fie sa impiedice blocarea rotilor, fie sa mentina alunecarea acestora doar intre anumite limite.
Modalitatea clasica de franarea este prin blocarea rotii, insa aceasta blocare poate duce la pierderea stabilitatii si la pierderea controlului.i. Pentru imbunatatirea sistemelor de franare, foarte multe autovehicule folosesc sisteme de control automat al franarii, denumite si ABS. Sistemul ABS are rolul de a mentine alunecarea intr-un domeniu cat mai stabil si cat mai confortabil si de a utiliza cat mai optim coeficientul de frecare, blocand rotile sau lasandu-le sa se miste liber in functie de terenul pe care se circula si de aderenta acestuia. Desi distanta de franare poate sa fie ceva mai mare, sistemul ABS asigura un control mult mai mare asupra masinii, deci o siguranta mai mare.
ABS-ul are o istorie destul de veche. Prima aparitie a acestei tehnologii a fost la sfarsitul anilor ’40 in cadrul aviatiei, deoarece blocarea rotilor avioanelor distrugea aproape instant anvelopele. Pentru automobile,ABS-ul a aparut in anii ’70, in SUA. 7 ani mai tarziu a fost introdus si in Europa, de catre Bosch si a fost experimentat pe 150 de automobile Mercedes. Ulterior, mai multe companii au inceput sa produca sisteme ABS, iar aceasta tehnologie a devenit din ce in ce mai performanta. Astazi, un astfel de sistem reuseste sa reduca substantial spatiul de franare. Astfel, un automobil cu ABS reuseste sa franeze pe un drum umed in 40 de metri, in timp ce un automobil fara ABS franeaza in 58 de metri.
Din ce este compus un sistem ABS?
In primul rand, este compus dintr-o unitate de control electro-hidraulica(1), si de senzori de turatie (2) pozitionati pe rotile automobilului. Datorita electronicii din ce in ce mai dezvoltate, sistemele ABS sunt actionate electric la scara larga. Daca in 1978, doar 0.2% dintre automobile erau dotate cu ABS, astazi, siguranta pe care o ofera acest sistem face ca majoritatea producatorilor sa doteze masinile cu ABS inca din fabrica.
Alte postari recente
Proprietatile bateriilor auto Moll
Desi mai putin cunoscute in Romania, bateriile ...Informatii utile despre ulei motor Castrol
Castrol este unul dintre liderii mondiali, atun...Ulei motor Aral, varianta optima pentru masina ta
Uleiul de motor este un element esential pentru...Cum alegi cele mai bune covorase auto?
Nu te-ai gandi ca este un detaliu care conteaza...Ce antigel auto cumperi pentru masina ta si care este diferenta intre culorile antigelului?
Un antigel auto este o substanta care are rolul...