Mecanismul de distributie: ce este si cum functioneaza?
Mecanismul de distributie al motorului este un sistem care are rolul foarte important de a umple cilindrii motorului cu un amestec de combustibil, abur si aer si de a evacua gazele arse si aerul.
Acest mecanism este folosit de majoritatea motoarelor cu ardere interna in 4 timpi si de toate motoarele in doi timpi, adica de toate motoarele masinilor care circula pe drumurile publice.
Un astfel de mecanism este compus din urmatoarele componente:
- Un mecanism care transmite miscarea de la arborele cotit la cel de distributie;
- Un arbore pentru distribuutie denumit si axa cu came;
- Diverse componente, precum tacheti, culbutori sau supape, care ajuta la functionarea in parametri normali ai mecanismului.
Cum pot fi clasificate mecanismele de distributie?
- In functie de tipul motorului. Astfel, exista un anumit tip de distributie pentru motoarele in patru timpi si un alt tip de distributie pentru cele in doi timpi. Motoarele in doi timpi nu au supape(in afara de cele de admisie sau de evacuare) iar cilindri acestora dispun de ferestre care se inchid sau se deschid in functie de modul in care se deplaseaza pistonul. Motoarele in patru timpi, in schimb, se folosesc de mecanismul de distributie prin supape, care sunt actionate fie mecanic, fie pneumatic, fie magnetic sau hidraulic. Supapele unui astfel de mecanism sunt actionate cu ajutorul arborelui cu came sau cu ajutorul culbutorilor;
- In functie de pozitia supapelor. Acestea pot fi pozitionate lateral( in blocul motor sau langa cilindru), in capul mecanismului(in chiulasa de deasupra pistonului_ sau mixt;
- In functie de locul unde este montat arborele cu came. Acesta poate sa fie montan in carter si necesita supape angrenate de culbutori, tije sau tacheti sau in chiulasa, unde supapele sunt angrenate fie direct, fie prin culburatori;
- In functie de modul de angrenare al arborelui cu came. Acesta poate fi angrenat fie prin curea, fie prin lanturi, fie prin roti dintate.
Care este cea mai buna varianta de angrenare a arborelui cu came?
Fiecare varianta are propriile beneficii. In cazul angrenajului prin lanturi sau roti dintate, avantajul major este siguranta si faptul ca incarcarea arborilor este redusa. De asemenea, randamentul este ridicat iar puterile transmise sunt destul de mari. Marele dezavantaj este insa faptul ca toata actiunea este foarte zgomotoasa, mai ales atunci cand lungimea lantului folosit este una destul de mare. Un alt dezavantaj este faptul ca elementele unui mecanism de distributie pe lant trebuie unse frecvent.
In cazul angrenajului prin curea dintata, zgomotul ete mai mic, insa exista riscul de a se rupe cureaua, motiv pentru care trebuie schimbata frecvent ( in general, atunci cand se depasesc 50 000 de km rulati cu masina). Cauzele de rupere sunt frecvente. Cureaua poate sa cedeze datorita imbatranirii, datorita suprasarcinii sau datorita atacului diverselor substante). In cazul in care cureaua se rupe, pagubele sunt destul de mari, putand ajunge chiar la dauna totala a motorului.
Alte postari recente
Proprietatile bateriilor auto Moll
Desi mai putin cunoscute in Romania, bateriile ...Informatii utile despre ulei motor Castrol
Castrol este unul dintre liderii mondiali, atun...Ulei motor Aral, varianta optima pentru masina ta
Uleiul de motor este un element esential pentru...Cum alegi cele mai bune covorase auto?
Nu te-ai gandi ca este un detaliu care conteaza...Ce antigel auto cumperi pentru masina ta si care este diferenta intre culorile antigelului?
Un antigel auto este o substanta care are rolul...