Testarea eficientei acumulatorului
Bateria sau acumulatorul unui autovehicul reprezinta una dintre principalele elemente care contribuie la calitatea condusului, mai ales in conditiile in care echipamentele electronice moderne sunt din ce in ce mai multe si mai inghesuite in masinile noi, toate necesitand o sursa puternica de electricitate. Chiar daca evolutia bateriilor a fost destul de mare, durata de viata a unei baterii crescand de la 3 ani la 7 ani, in intreaga perioada de existenta a automobilelor, fiecare dintre noi isi doreste o baterie cat mai buna, care sa reziste cat mai mult si care sa furnizeze o sursa de curent electric cat mai puternica pentru toate elementele electrice ale masinii, incepand cu pornirea si terminand cu iluminarea si toate dispozitivele moderne montate pe automobil.
Principalele scopuri ale unei baterii sunt rezistenta cat mai mare in timp si functionarea indiferent de vreme. Nimeni nu isi doreste sa se trezeasca intr-o dimineata racoroasa si sa realizeze ca masina nuvrea sa porneasca datorita bateriilor.
Pentur a testa bateria, in mod normal se folosesc 3 metode: Testul electrolitului, testul sarcinii cu pila cu carbune si testul capacitantei.
Testul electrolitului din baterie
Acest test se poate face cu doua aparate: fie un dimensiometru, fie un refractometru.Scopul lor este de a masura concentratia de electrolit din fiecare celula a bateriei si de a descoperi exact care este celula defecta, in cazul in care exista una. Cu un astfel de test se determina cu foarte mare usurinta starea de incarcare a bateriei. Evident, bateriile care sunt sigilate nu pot fi testate in acest mod, deoarece presupune ruperea sigiliului.
Daca in ceea ce priveste refractometrele, se foloseste o cantitate mica de electrolit, densiometrele folosesc o cantitate ceva mai mare de lichid mostra.
Care sunt avantajele unui astfel de test?
- Este usor de realizat si se poate descoperi cu usurinta, exact celula care este defecta;
- Se realizeaza foarte repede si nu trebuie sa fie facute interventii majore asupra bateriei;
Este bine ca inainte de a face testul, bateria sa stea nefolosita cel putin 4 ore dupa incarcare, inaintea testarii.
Testul sarcinii cu pila cu carbune
Este un test mai functional si se face cu un aparat ce permite reglarea amperajului tras din baterie. Testul se face incarcand o tensiune egala cu jumatate din amperii acumulatorului, la bornele bateriei, timp de 15 secunde. In acelasi timp se masoara si tensiunea indicata de baterie iar daca aceasta este mai mare de 9.6 volti pe toata perioada testarii, atunci tesul este trecut.
Din pacate, acest test nu este extrem de eficient in momentul in care este frig iar temperatura electrolitului este aproape de limita de inghet. Consumul mare de energie si acuratetea scazuta contribuie la faptul ca majoritatea producatorilor se axeaza pe al 3-lea test, cel cu capacimetrele.
Testul capacitantei
Este un test care poate sa fie facut inclusiv pe baterii aproape descarcate. Acesta se face cu ajutorul unui cleste special prin care capacimetrele furnizeaza tensiune, amplitudine si frecventa cunoscuta. Datorita tensiunii, AC creste, iar cresterea determina capacitatea bateriei. Pentru o acuratete foarte mare, clestii trebuie sa fie conectati direct la bornele bateriei, o conectare pe fir putand sa nu ofere rezultate foarte bune.
Alte postari recente
Proprietatile bateriilor auto Moll
Desi mai putin cunoscute in Romania, bateriile ...Informatii utile despre ulei motor Castrol
Castrol este unul dintre liderii mondiali, atun...Ulei motor Aral, varianta optima pentru masina ta
Uleiul de motor este un element esential pentru...Cum alegi cele mai bune covorase auto?
Nu te-ai gandi ca este un detaliu care conteaza...Ce antigel auto cumperi pentru masina ta si care este diferenta intre culorile antigelului?
Un antigel auto este o substanta care are rolul...