Ce este ESP-ul, cum functioneaza si cum se foloseste?

by / Thursday, 17 July 2014 / Published in Informatii piese, Tutoriale
ESP

Esp-ul este un sistem care foloseste aproape aceleasi principii de franare selectiva a rotilor, precum ABS-ul, dar care a venit ca o completare a acestuia, pentru o eficienta mult mai mare. Creat de catre inginerii de la Bosch, Esp-ul vine de la Electronic Stability Program. Acesta este practic un ansamblu de mecanisme controlate de un calculator, care primeste date de la diversi senzori din masina. In cazul in care simte ca masina se comporta anormal, o ajuta sa isi redreseze directia de mers.

Acesta poate sa fie gasit pe masini sub mai multe denumiri:

  • ESP - Mercedes, Audi, Volskwage, Opel, Peugeot, Renault, Citroen, Fiat, Ford, Skoda, Suzuki, Hyundai, Chrysler sau Lamborgini
  • DSC (Dymanimc Stability Control ) – Bmw, Jaguar, Land Rover, Mazda sau Ford( doar unele modele)
  • VSA ( Vehicle Stability Assist )
  • VSC ( Vehicle Stability Control)
  • VDC – Fiat ( unele modele ), Nissan sau Subaru;
  • DSTDC – Volvo.

 

De asemenea, ESP-ul poate sa fie descoperit si printr-un indicator in bord, ce reprezinta o masina si un drum curbat.

Aproape toate masinile moderne dispun de ESP si de asemenea au la dispozitie si sistemele ABS si TCS.

Cum functioneaza sistemul ESP?

Pentru o functionare corecta, ESP-ul are nevoie de mai multe elemente. Printre acestea se numara senzorii de viteza, montati pe fiecare roata, un senzor de masurare a rotatiei ( calculeaza rotatia masinii in jurul axei sale verticale), un senzor ce masoara unghiul de virare a volanului si o unitate de control care dispune de un modulator hidraulic.

Toti senzorii transmit infomatiile citite unitatii de control ( computerului), de aproximativ 25 de ori pe secunda. In cazul in care informatiile nu coincid cu cele ideale, computerul aplica o forta de franare pe roti, prin intermediul modulatorului hidraulic.

Cum se procedeaza atunci cand intervine ESP-ul?

In momentul in care apare o situatie in care este nevoie de ESP, soferul trebuie sa nu isi piarda stapanirea de sine. Daca ESP-ul este activ, acesta va functiona pe toate suprafetele posibile, incepand cu asfaltul si terminand cu pamantul, nisipul, zapada sau gheata. ESP-ul va corecta traiectoria in cazul unor derapaje, insa este necesar sa se evite franele bruste sau schimbarile foarte rapide ale directiei de mers.

Cand trebuie sa fie oprit ESP-ul?

Exista anumite situatii in care Esp-ul ar trebui sa fie oprit. Aceste situatii intervin in momentele in care drumurile sunt acoperite de noroi, zapada foarte moale sau nisip. O alta situatie in care ESP-ul poate sa nu fie folosit, este in momentul in care este montata o roata de rezerva mai mica decat rotile normale de pe masina, deoarece sunt transmise informatii eronate catre computer, iar acesta va incerca sa compenseze marimea rotii prin ABS sau ESP.

Care sunt avantajele unui astfel de sistem?

  • Ajuta la mentinerea controlului asupra masinii, inclusiv in cazul manevrelor mai violente. Practic, se pot evita accidente, iar studiile arata ca numai in Europa se pot evita pierderile a 4000 de vieti anual si ranirile a 100 000 de oameni, daca toate masinile sunt dotate cu ESP;
  • Se poate merge cu usurinta pe gheata si pe zapada, fara sa se piarda controlul masinii;
  • Se pot evita cu usurinta obstacole, precum gropi sau animale aparute din senin in fata masinii.

 

 

 

 

Leave a Reply

TOP