Evolutia si modul in care sunt construite filtrele de ulei

by / Sunday, 13 July 2014 / Published in Tutoriale
filtre de ulei

In cazul motoarelor cu combustie interna, sistemele de lubrifiere folosesc uleiul pentru a lubrifia si a raci piesele care functioneaza in motor.

Un alt scop al uleiului, este transportul de impuritati formate in timpul uzurii partii motorului, impuritati stocate in mod normal intr-un filtru de ulei.

Desi filtrele de ulei sunt extrem de utile pentru motor si ajuta uleiul sa reziste mult mai mult in motor, primele masini nu foloseau astfel de filtre, ceea ce ducea la schimbari foarte dese ale fluidelor.

Cum au evoluat aceste filtre?

Inceputurile filtrelor de ulei au fost cat se poate de simple. Primele filtre erau practic niste site, asemanatoare cu cele folosite pentur cernut faina. Acestea nu au rezistat foarte mult insa, fiind inlocuite in anii ’20 de Ernest Sweetland si George Greenhalgh, care au inventat primele filtre de ulei cu design modern.

Principiul de functionare al acestor prime filtre era cat se poate de simplu: In momentul in care uleiul circula catre motor, o parte dintre cantitatea acestuia era transmisa catre un circuit paralel, care trecea prin 7 placi perforate, acoperite de materiale textile. Printr-un procedeu by-pass, uleiul era curatat.

Ulterior, sistemele de lubrifiere au ajuns sa fie dotate cu valve speciale care eliberau uleiul in momentul in care filtrul lasa prea putin lichid sa se scurga catre motor.

Cum sunt construite filtrele de ulei si care sunt principalele tipuri de filtre?

Componenta principala a unui astfel de filtru este fie un material textil, fie o hartie de filtrare, cu rolul de a opri impuritatile din lichid.

Aceasta componenta este inchisa intr-o capsula fixa montata pe motor iar inlocuirea sa se face prin extragerea sa din capsula si inlocuirea cu una noua.

Desi o perioada, s-au creat si filtre dintr-o bucata ( materialul textil si capsula, erau unite iar montarea se facea foarte usor), s-a constatat ca filtrele initiale erau mai ecologice, asadar, s-a revenit treptat la sistemul original.

Pe langa filtrarea cu material textil, mai exista si filtre magnetice sau filtre centrifugale. Filtrele magnetice au rolul de a extrage resturile metalice din ulei, incluzand un magnet sau un electromagnet in timp ce filtrele centrifugale, se folosesc de rotoare pentru a separa prin centrigugare impuritatile uleiului.

O alta metoda de filtrare este cea prin sedimentare. Multumita gravitatiei, particulele mai grele decat fluidul se depun pe fundul containerului si pot fi indepartate cu usurinta.

Chiar daca in ziua de astazi, uleiurile sunt din ce in ce mai performante si mai lipsite de impuritati, rolul filtrului de ulei este foarte important, motiv pentru care trebuie sa fie verificat constant intr-un service autorizat si trebuie sa se asigure faptul ca acesta functioneaza perfect.

 

Leave a Reply

TOP