Importanta aditivilor pentru ulei

by / Monday, 14 July 2014 / Published in Informatii piese, Tutoriale
aditivi pentru ulei

Uleiul de motor are rolul de a lubrifia fiecare componenta a acestui ansamblu si de a pastra motorul cat se poate de curat. De asemenea, previne uzura si reduce frecarea, economisind in felul acesta si destul de mult combustibil.

Uleiurile se pot gasi in doua formule: minerale( obtinute din petrol) sau obtinute prin sintetizare.  Cele minerale sunt compuse din molecule petroliere ( legaturi lungi de carbon), care datorita sensibilitatii la lovire tind sa isi schimbe proprietatile in timp si sa slabeasca eficienta uleiului. Una dintre principalele probleme, este faptul ca odata cu trecerea timpului si la variatiile de temperatura, scade vascozitatea. Aceasta este esentiala pentru eficienta unui ulei, deoarece protectia motorului poate sa fie asigurata doar in cazul in care valoarea ei este in parametri normali.

Uleiurile sintetice au molecule ceva mai rezistente la lovire, insa si acestea se pot degrada in timp.

Din fericire, datorita dezvoltarii tehnologice, au aparut diversi aditivi, care previn slabirea legaturilor moleculare. Acesti aditivi ajuta uleiurile sa fie vascoase, neutralizeaza acizii si protejeaza impotriva factorilor corozivi, care in mod normal ar duce la distrugerea pieselor.

Ce tipuri de aditivi exista?

  •  Aditivi anticongelanti. Acestia au rolul de a proteja uleiul atunci cand temperaturile sunt foarte scazute si de a evita solidificarea acestuia. La temperaturi scazute, uleiul nu mai are aceeasi capacitate de curgere, particulele de parafina cristalizandu-se iar eficienta scazand extrem de mult. Aditivii anticongelanti se folosesc doar pentru uleiurile minerale, cele sintetice putand opera la temperaturi foarte scazute, datorita lipsei de parafina;
  • Aditivi antiuzura. Acest tip de aditivi reuseste sa protejeze componentele motorului impotriva uzurii, creand o pelicula protectoare care face componentele sa aiba o frecare mult mai fina. Desi nu izoleaza metalele unele de altele, aditivii antiuzura reduc destul de mult contactele intre piese, ducand la o crestere semnificativa a vietii acestora;
  • Aditivi care inhiba oxidarea. Temperaturile inalte pot duce la oxidarea uleiului, cele mai expuse la efectele oxidarii fiind motoarele diesel. Acesti aditivi reusesc sa evite, pe cat posibil, oxidarea uleiului;
  • Aditivii detergenti. Acesti aditivi inlatura depunerile solide de pe piesele motorului. In urma arderii, se produce calamina. Aceasta este sedimentata in mod normal pe piese, micsorand transferul de caldura si performantele motorului. Aditivii detergenti indeparteaza practic aceste sedimente, asigurand o functionare foarte buna;
  • Aditivi dispersanti.Si acesti aditivi previn formarea depunerilor nedorite in motor, formand o suspensie prin care ajuta filtrul de ulei sa inlature aceste depuneri;
  • Aditivii antispumanti. In cazul in care se formeaza bule de aer, acestea pot inlesni contactul dintre componentele metalice si pot contribui in felul acesta la uzura. Aditivii antispumanti reusesc sa sparga imediat bulele de aer, inainte ca acestea sa ajunga la piese, datorita continutului lor de silicon;
  • Aditivi care protejeaza garniturile. Acesti aditivi au rolul de a impiedica distrugerea garniturilor in contact cu uleiul. In momentul in care intra in contact cu uleiul, garniturile se pot dizolva, pot crapa sau se pot strange. Aditivii reusesc chiar sa faciliteze umflarea lor, pentru o etansare cat mai buna;
  • Dispersantii de caldura. Acestia sunt aditivi care ajuta motorul sa se raceasca. Uleiul este responsabil de 40 % din racirea motorului, aditivii din acesta preluand caldura si disipand-o prin intermediul baii de ulei.

Aditivii pentru ulei nu asigura o viata nelimitata a uleiului, orice ulei uzandu-se in timp din cauza diversilor conaminanti, a acumularilor chimice si a elementelor abrazive. Acestia pot ajuta insa foarte mult si pot prelungi semnificativ viata uleiurilor si a motorului.

 

 

Leave a Reply

TOP