Modul de schimbare a treptelor, la cutia de viteze automata

by / Wednesday, 09 July 2014 / Published in Tutoriale
cutie automata

Cutiile automate de viteze, pot fi construite in mod automat, robotizat sau cu dublu ambreiaj. Indiferent de constructie insa, acestea contin programul D, care decide modul in care sunt schimbate vitezele. O cutie automata de viteze presupune faptul ca decizia de schimbare a vitezei nu este luata de sofer, ci de catre computerul de control.

In momentul in care masina este in modulul D, soferul nu intervine deloc asupra vitezelor, masina luand singura decizia in functie de informatiile pe care le primeste de la pozitia pedalei de acceleratie si de la senzorul de viteza de care dispune automobilul.

Cutiile de viteze cu mod de functionare D, contin in memoria calculatorului numeroase programe( harti ) care ofera informatii despre treptele de viteza care se folosesc in cazul unui anumit mod de rulare a automobilului. Aceste harti decid care sunt zonele si situatiile in care cutia de viteze trebuie sa se afle intr-o anumita treapta.

In cazul unei cutii in 5 trepte, spre exemplu, exista 4 limite in care se schimba vitezele in sus si 4 limite in care se schimba vitezele in jos.

Iata cateva situatii in care se schimba viteza:

  • La demararea automobilului si cresterea acceleratiei pana la 15%, automobilul se afla in treapta 1 de viteza;
  • La continuarea accelerarii si cresterea vitezei la 32%, limita de functionare dedicata treptei 1 este depasita, motiv pentru care cutia de viteze se cupleaza la treapta 2;
  • In momentul in care se depaseste si limita treptei 2, se trece la treapta 3 si tot asa;
  • In cazul in care se doreste o depasire si o accelerare puternica a automobilului, conducatorul trebuie sa apese puternic pe acceleratie, iar cutia de viteze se va cupla la o treapta inferioara, pentru a avea forta de deparare.

In general, cutiile automate moderne sunt prevazute cu mai multe module prin care automobilul poate fi condus. Se poate opta pentru programul economic, care asigura un consum cat mai mic de combustibil, sau pentru programul sport, prin care conducatorul poate opta pentru un stil de condus mai puternic. Modulele Eco si Sport se folosesc pentru transmisia automata atat de pedala de acceleratie, cat si de frana si de viteza, pentru a stabili exact care este stilul de condus al soferului.

 

 

Leave a Reply

TOP